Als vrijwilliger kun je de hulp van een vertrouwenspersoon inroepen als je te maken krijgt met ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, of agressie en geweld op de werkvloer. Ook met vermoedens van misstanden, zoals diefstal, fraude en oneerlijk toedelen van voedsel kan een vrijwilliger bij de vertrouwenspersoon terecht.
Je kunt natuurlijk met je probleem naar een coördinator of bestuurslid toegaan. Maar soms bestaat de behoefte om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten. Dan is er de vertrouwenspersoon die verbonden is aan de Voedselbanken Nederland, welke een luisterend oor biedt en adviseert. De vertrouwenspersoon vertelt niemand dat er contact is gezocht tenzij jij daarmee hebt ingestemd. Samen met jou bekijkt de vertrouwenspersoon wat er nodig is, zodat jij jouw werk als vrijwilliger weer veilig en met plezier kunt doen. Jij houdt zelf de regie over het proces; de vertrouwenspersoon staat je daarin bij.
Let wel, de vertrouwenspersoon bemiddelt niet in een werk/vrijwilligersconflict, neemt het probleem niet van je over en gaat niet onderzoeken of uitzoeken wie er gelijk heeft. De communicatie met vertrouwenspersonen is en blijft vertrouwelijk tenzij jij zelf toestemming hebt gegeven om een en ander ook bij derden aan te kaarten. Echter, in het geval dat het een om een integriteitsmelding gaat kan de ernst van het geval meebrengen dat derden moeten worden ingelicht.
Hoewel je zelf bepaalt met wie je contact opneemt, zal dit vooralsnog met de externe vertrouwenspersoon moeten zijn. We hebben nog geen geschikte interne kandidaat gevonden. Daar denken we overigens op korte termijn verandering in te kunnen brengen. Wanneer je met een vertrouwenspersoon wilt spreken kun je contact opnemen met één van de vertrouwenspersonen van Voedselbanken Nederland. Zie hiervoor: https://voedselbankennederland.nl/klachtenregeling-vertrouwenspersonen/ Na jouw mail komt de vertrouwenspersoon met wie jij contact hebt gezocht vertrouwelijk bij jou op jouw melding terug.