Integer handelen is voor de voedselbanken heel belangrijk. Wij krijgen immers in ons werk te maken met moeilijke keuzes en lastige situaties. Daarom heeft Voedselbanken Nederland een aantal regels opgesteld die de integriteit van ons doen en laten moeten bevorderen. Deze regels zijn vastgelegd in een integriteitscode die op 30 november 2019 door de Algemene Ledenvergadering van Voedselbanken Nederland is vastgesteld. De code geldt voor alle voedselbanken en de Voedselbank Uithoorn-De Kwakel onderschrijft de integriteitscode.
Klachtenregeling
Ben je een klant van de voedselbank?
Voor klachten over voedselbank Uithoorn-De Kwakel kun je je wenden tot het bestuur van de voedselbank: info@voedselbankuithoorn.nl. De gegevens over het indienen van klachten en over het bestuur tref je aan in bijlage 6 van het Voedselbank Reglement 2024. Als de klacht een bestuurslid betreft, kan de klacht bij (één van) de overige bestuursleden van de voedselbank worden ingediend en door hen worden behandeld. Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de Integriteitscode (zie hieronder). Het bestuur van Voedselbank Uithoorn-De Kwakel is dan aan zet bij de behandeling van jouw klacht en komt na zorgvuldig onderzoek met een oordeel. In het geval dat je het proces daarnaartoe onredelijk verlopen mocht vinden, of als je niet durft te klagen dan kan je ook terecht bij de landelijke vereniging VBN: klachten@voedselbankennederland.nl. Die kijken dan samen met jou naar de klacht.
Ben je vrijwilliger bij de voedselbank?
Je kunt jouw klacht indienen bij het bestuur van Voedselbank Uithoorn-De Kwakel. De Klachtenregeling vind je elders op deze pagina. Als de klacht een bestuurslid betreft, kan de klacht bij (één van) de overige bestuursleden van de voedselbank worden ingediend en door hen worden behandeld. Indien de klacht een (vermoeden van) integriteitsschending of grensoverschrijdend seksueel gedrag betreft, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de integriteitscode. Het bestuur van Voedselbank Uithoorn-De Kwakel zal uiterst serieus met jouw klacht omgaan en komt na zorgvuldig onderzoek met een oordeel. In het geval dat het proces naar jouw mening onredelijk verlopen mocht zijn, of als je niet durft te klagen, dan kan je terecht bij klachten@voedselbankennederland.nl. Die kijken dan samen met jou naar de klacht.
Ben je leverancier of op andere wijze betrokken bij de voedselbank?
Je kunt jouw klacht bij het bestuur van de voedselbank indienen secretaris@voedselbankuithoorn.nl. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je een verzoek om bemiddeling doen bij Voedselbanken Nederland. De klacht kan ter bemiddeling worden gestuurd naar klachten@voedselbankennederland.nl.
Arbitrage
Als de kwestie door bemiddeling van de vereniging niet tot een bevredigende oplossing leidt, staat voor elk van de betrokken partijen de mogelijkheid van beroep open bij het Arbitragecollege Voedselbanken Nederland, dat een bindende uitspraak doet. Ook dit verzoek kun je indienen via het adres klachten@voedselbankennederland.nl. Het verzoek wordt dan doorgezonden aan de secretaris van het Arbitragecollege.
Een formele klacht indienen
Je klacht moet schriftelijk worden ingediend bij het bestuur van de Voedselbank Zeist. Dat kan per brief, maar ook per mail.
Postadres
Secretariaat Stichting Voedselbank Uithoorn-De Kwakel
t.a.v. Het bestuur
Kuyperlaan 50
1421 VS Uithoorn
In de brief of mail geef je zo duidelijk mogelijk aan waarover de klacht gaat. Denk bijvoorbeeld aan:
- De datum en plaats van de gebeurtenis;
- De (voor)naam van de medewerker en/of een beschrijving van de situatie en/of;
- De naam van het product waarover je klaagt en de datum van de ontvangst er van.
Binnen één week na ontvangst van uw klacht krijg je een ontvangstbevestiging van het bestuur en wordt de verdere afhandeling besproken.